Sărbători fericite!

După cum v-am obișnuit, încheiem și anul 2023 cu evenimente demne de amintit pe blog. Voi face un rezumat al activităților culturale în care am fost implicat. Astfel, în martie a apărut pe site-ul Buletin.de.București un interviu sub titlul „Am fost crescuți să credem într-un ideal sfărâmat și prezentat, post-89, ca o minciună”. Interviul mi-a fost luat de Isabela Adoch, masterandă CESI, care mi-a schițat și un frumos portret în introducere. Îi mulțumesc și pe această cale. De asemenea, colega mea doctorandă Corina Popa a fost cea care a facilitat discuția – și ei îi mulțumesc.

În iunie, am apărut în podcastul emisiunii „Dein Thema des Tages” („Tema ta a zilei”), Radio M94,5, München cu tema Percepții asupra comunismului – De la dispreț la necesitate (Wahrnehmungen von Kommunismus – Von Verachtung bis Notwendigkeit – M94.5 TO GO | Podcast on Spotify). De la minutul 27:20 poate fi auzită intervenția mea, legată de percepția dictaturii lui Nicolae Ceaușescu, despre care vorbesc și în teza mea de doctorat.

În acest an, filmele cineastului hiperindependent Alex Stănescu au fost difuzate pe posturile naționale ale Televiziunii Române și în festivaluri organizate în orașe de seamă precum Bucureștiul și Clujul. În iunie 2023 a fost difuzat, pe TVR Cultural, filmul despre Horia Damian, o privire inedită asupra acestui pictor român, înregistrată cu ocazia retrospectivei de la MNAC (2009). Sorin Ceauș a venit cu ideea acestui documentar, pe care l-am realizat împreună. Filmul a rămas pe pagina TVR Cultural.  

Tot pe Cultural au fost difuzate, în cadrul emisiunii Ce facem în weekend?, filmele: Bucureștiul trăiește (2008), Gran Vía – European Dreaming (2014) și Generația desenelor animate (re-editat în 2021), un film la care țin foarte mult și despre care am vorbit cu teleastul Sergiu A. Nap (după discuție se poate viziona filmul în întregime):

De Ziua Națională a românilor, i-am invitat să urmărească un documentar sincer: DESPRE NOI, LA 100 (2019), care a rămas foarte actual, mai ales în contextul războiului din Ucraina.

Muzeul Ororilor Comunismului în România (MOCR) a participat la „ARCHY FEST- Festivalul care scoate arhitectura în stradă!”, pe 1.10.2023, proiectând filmul 89: OGLINZI ȘI FUM, pe Strada Edgar Quinet în București. Am fost bucuros să văd destul de mulți spectatori adunați în fața ecranului.

Tot în octombrie, am montat două episoade din emisiunea consacrată marelui regizor de film animat Ion Popescu-Gopo (realizată de Daniela Ciolan). Emisiunea conține materiale de arhivă nemaivăzute de decenii sau poate chiar necunoscute.

În noiembrie am fost cu tata la un film monumental, în regia maestrului de 80 de ani – Ridley Scott (pe care amândoi îl admirăm). Ați ghicit: filmul se numește NAPOLEON.

Pe 15 decembrie, cu ocazia împlinirii a 34 de ani de la Revoluția din Decembrie 1989, Biblioteca Centrală Universitară „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca și Institutul de Istorie Orală al Facultății de Istorie şi Filosofie din cadrul Universității Babeş-Bolyai au organizat proiecția filmului documentar „89: Oglinzi și fum”. Evenimentul a fost moderat de istoricul Adrian Boda, căruia îi mulțumesc. În incinta Bibliotecii Centrale Universitare a fost organizată și o expoziție cu fotografii inedite din timpul evenimentelor din Cluj.

Filmul „89: Oglinzi și fum” a fost difuzat și pe TVR Cultural, în seara zilei de 22 decembrie 2023.

Seria publicațiilor a continuat și anul acesta cu articole în reviste de renume, precum Evenimentul istoric, lăudată drept cea mai mare revistă de istorie din Europa! „Ultimul portret oficial al dictatorului în România anilor ’80”, un articol ce conține o primă secțiune din cercetarea originală a tezei mele de doctorat, a fost publicat în Evenimentul Istoric, nr. 62, 28 aprilie-26 mai 2023. „Dictatorul, manualele școlare și tinerii în România anilor ’80” a apărut în nr. 64, 30 iunie-28 iulie 2023, „Președinte, dictator și semizeu în România anilor ’80” a apărut în nr. 67, 29 septembrie – 27 octombrie (a se vedea mai jos și imaginea cu revista la chioșcul de ziare), iar „Povestea adevărată a soldatului care a refuzat să tragă” în decembrie 1989 a apărut în numărul 69, 24 noiembrie – 15 decembrie 2023. Studii semnate de Alex Stănescu, desprinse din aceeași cercetare, au apărut și în reviste de specialitate, precum Eastern Journal of European Studies și Gaudeamus. Alma Mater Crisiensis 2023.

Anul acesta, are loc o invazie de Spărgători de nuci înaintea Crăciunului! Magazinele și supermarketurile s-au umplut de ei. Decorațiunile au fost mai inventive și mai bogate ca niciodată. Și parcă sunt, totuși, mai accesibile (pe vremuri reciclam decorațiunile de la an la an și rareori schimbam globurile sau beteala). Avem nevoie de aceste clipe de bucurie, avem nevoie să ne gândim unii la alții și să ne oferim mai multă înțelegere și compasiune. Vă urez Sărbători fericite! Cu sănătate, bucurii și o frumusețe amețitoare, ca cea din imaginea brăduțului împodobit și luminat, fără curent electric, pe înserat, la marginea râului ce curge printr-o pădure, iarna, probabil chiar în Ajunul Crăciunului.

Lasă un comentariu