Niște filme băgate în seamă (pe scurt)

După o iarnă în care abia dacă a căzut un strop de zăpadă, a venit cel mai geros și mai înzăpezit 1 martie din ultimii… zeci de ani. La Polul Nord a fost mai cald decât în unele țări europene!

20180303_1049b12

20180303_10b4517

20180303_09494b2

20180303_130b858

20180303_125b607

 

S-au adunat mai multe păreri pe care le-am emis despre filme în ultimul timp, majoritatea afișate pe Facebook. Ca să nu par că mă pricep doar la cronici lungi, ci și la stilul scurt (dar nu telegrafiat), am adus pe blog câteva din aceste texte, chiar dacă nu toate mai sunt de actualitate. Le-am transcris în ordine cronologică inversă.

PS: Am ales doar titluri formate din unul sau maxim două cuvinte!

 

Phantom Thread (Firul fantomă, S.U.A. 2017)

Una din cele mai grele misiuni ale regizorului este să conecteze spectatorul cu personajul pe care l-a construit. În Phantom Thread (2017), talentatul Paul Thomas Anderson trudește aproape 2 ore la un personaj impecabil jucat de Daniel Day-Lewis. Prin imaginile minunat filmate pe 35mm, prin amestecul său special de suspense și umor, Anderson reușește să ne introducă în lumea paralelă, aseptică și plină de ifose, totodată grandomană și fragilă a unui designer de haute couture post-belic. Reynolds Woodcock nu suportă zgomotul făcut de cuțitul care întinde untul, nici pierderea controlului în fața unei femei. Dar conexiunea cu personajul funcționează până la un punct, aproape de final, unde Woodcock (pare că) acceptă să fie intoxicat cu ciuperci otrăvitoare de soția sa, pentru a i se dedica (a o iubi) așa cum nu putea s-o facă în starea deplinei conștiențe. Deși regizorul își îmbracă întâmplările într-o sofisticată țesătură romantică și onirică, de inspirație 60-70-istă în cinema-ul european, el pierde tocmai firul care leagă spectatorul de personaj, prin abandonarea verosimilității celui din urmă.

 

Darkest Hour (Ziua decisivă, Marea Britanie, S.U.A. 2017)

Un film foarte reușit despre colaborare și responsabilitate politică în condiții de maximă presiune internă și externă. Lui Gary Oldman îi este sortit Premiul Oscar pentru rolul celui care a crezut primul în salvarea Marii Britanii de la invazia iminentă și care, la sfârșitul Celui de-al Doilea Război Mondial, a consfințit invadarea României (și a întregii Europe Răsăritene) de către armata sovietică, pentru a fi mulsă de resurse și văduvită de elite în următorii 50 de ani (1945-1989). Companion piece pentru excelentul Dunkirk de anul trecut (care ar merita cu adevărat Oscarul pentru regie).

 

The Circle (Cercul, Emiratele Arabe Unite, S.U.A. 2017)

E necesar să ne întrebăm dacă poate exista libertate fără intimitate și fără secrete? Iar înainte de asta trebuie să analizăm redefinirea conceptelor de libertate și intimitate în epoca Facebook. Când oamenii spionează și se lasă spionați într-un voios „festin online” al devoalării și manipulării, ce mai rămâne din autenticitatea gândurilor și faptelor noastre?

„Noile tehnologii nu sunt de fapt instrumente de deschidere spre lume, nu sunt «ferestre» spre ceilalţi, ci instrumente de însingurare şi spălare pe creier. Scopul, declarat sau nedeclarat, al noului imperiu mediatic creat pe planetă, prin asocierea industriei de divertisment cu noile tehnologii, este de fapt subordonarea individului şi pînă la urmă transformarea cetăţenului în consumator, adică a omul cu spirit critic într-un veşnic subordonat mental” – spune Matei Vișniec cu ocazia Zilei Mondiale a lecturii cu glas tare (1.02.2018).

 

The Commuter (Pasager în trenul terorii, M.B., S.U.A. 2018)

Pe la jumătatea acestui film s-a defectat aparatul de proiecție. Cuminți, în întuneric, spectatorii așteptau să se reia filmul. După vreo 5 minute, am ieșit din sală să anunț un băiat de la popcorn că s-a oprit proiecția și vrem să vedem neapărat finalul. Proiecționistul era plecat, așa că după încă vreo 10 minute am fost anunțați că filmul nu mai poate fi difuzat și vom primi banii înapoi. Am luat cei 50 de lei (2 bilete) și ne-am dus la alt Multiplex (în alt mall bucureștean), iar acolo am prins a doua jumătate a filmului, unde era concentrată toată acțiunea! A fost prima oară când m-am bucurat că există atât de multe mall-uri in București.

 

The Foreigner (M.B., China, S.U.A. 2017)

Sârguincios lucrat de „maestrul în 007” Martin Campbell (GoldenEye, Casino Royale), The Foreigner este împerecherea forțată a unor genuri care nu se prea curtează reciproc: acțiune Cichi-Cen, Van Damme și nițel Rambo cu thriller politic, destul de violent, pe filiera Hidden Agenda (1990). Responsabil cu ridicarea dramei peste nivelul unui ordinar revenge flick este Pierce Brosnan, un actor ultracharismatic, incapabil de a juca roluri negative. Dar cine mai are nevoie de reactivarea cinematografică a unei grupări paramilitare din Irlanda de Nord, după 2 decenii de pace cu Marea Britanie? Doar de dragul variațiunii pe tema terorismului în Europa?

 

The Snowman (Omul de zăpadă, M.B., China, S.U.A., Suedia 2017)

Film-lecție despre cum să ratezi un scenariu care avea o șansă și cum să irosești o echipă faină de actori… De necrezut e faptul că același regizor (acum stângaci și împrăștiat) a realizat Un spion care stia prea multe (2011) și subtilul horror copiat de americani Let the Right One In (2008).

 

American Made (Barry Seal: Trafic în stil American, S.U.A. 2017)

Precum Charlie Wilson’s War din 2007, Argo din 2012 și multe altele, acest film rulează în continuu pe granița dintre action-thriller și satiră politică, exploatând bogata sursă de inspirație hollywoodiană care zace în dosarele desecretizate ale CIA. În ciuda tonului jucăuș ales de regizor, răzbate cinismul conducătorilor de mari puteri în general, oricând dispuși să sacrifice pioni precum Barry Seal (Cruise) în timpul jocului lor de șah sau monopoly cu „țări în curs de dezvoltare”.

 

La bună vedere după ce se mai încălzește afară!

 

 

 

 

 

 

 

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s