Ilustrații

Admirând cărțile pentru copii din colecția mea, am realizat că subiectul este prea vast și nu poate fi acoperit într-un singur articol pe blog. Era musai să scot la iveală și câteva din superbele ilustrații care mi-au infiltrat iremediabil imaginarul. Personajele acelea mi-au populat nenumărate vise și coșmaruri. Majoritatea cărților prezentate mai jos au apărut la Editura Ion Creangă, în anii ’80. Acum 3 decenii, comunicarea orală și în scris precumpănea în fața celei audio-vizuale, pozele și filmulețele nu răsăreau din toate buzunarele și poșetele. Desenele erau realizate cu creionul/penelul și pictate pe hârtie, nu pe tableta grafică, fără brush-uri cu formă de frunză din Photoshop. Pe atunci eu recepționam și stocam imaginile cu o fascinație greu de descris. Dar să le las pe ele, frumoasele ilustrații din copilărie, să vorbească în locul meu.

 

Apolodor, un pinguin călător (am lăsat vizibile numele ilustratorilor de pe primele pagini, acolo unde acestea au fost de găsit)

Apolodor88_b02

 

Baloane de săpun

Baloane 84_0b07

Baloane 84_0b08

 

 

Cartea de colorat Pinocchio (ilustrații: Eugen Taru). Pe ultima pagină existentă vedem o balenă desenată de tata, la cererea mea.

Pinocchio desTetk b

 

20.000 Leghe sub mări, cu Ali Baba pe cealaltă jumătate a cărții

20000leghe 80_0b2

20000leghe 80_AliBaba_0b07

 

Balada unui greier mic (ilustrații de Aurel Bulacu, fost director al Liceului de Arte Plastice „Nicolae Tonitza”, București)

Balada greer il Aurel Bulacu84_0b04

 

Ciuboțelele ogarului (ilustrații de Vasile Olac)

Ciubotelele il Vasile Olac_b05

 

Degețica (ilustrații realizate cu o deosebită sensibilitate de Doina Botez)

Degetica il Doina Botez b

 

Mă întreb dacă există vreo filiație între Tom-Degețel, (poveste din folclorul englez, diferită de Tom Degețelul lui Charles Perrault), Degețica (Hans Christian Andersen) și Neghiniță (Barbu Ștefănescu Delavrancea)?

TomDegetel 86_0b02

(Supra-)Ilustrațiile realizate cu pixul îmi aparțin…

 

Basme de Hans Christian Andersen (ilustrator negăsit)

Basme Andersen 1986_0b01

 

Don Quijote (același ilustrator care a desenat Pinocchio – vezi mai sus)

DonQuijote il Eugen Taru_0001b

 

DonQuijote il Eugen Taru_00b06

 

 – va urma – 

 

 

2 gânduri despre &8222;Ilustrații&8221;

  1. Interesante toate cartile postate de dv. pe blog. Dar sunt doar cateva dintre miile de carti, as zice care merita sa fie aratate publicului de azi, care poate nu le-a vazut niciodata. Si ar fi carti din tot secolul XX, de pe vremea lui Pascal, Mos Nae Batzaria si pana la minunatele desene ale lui Puiu Manu, Valentin Tanase, Livia Rusz, Sorin Anghel, Albin Stanescu etc. pe blogul meu voi face o clasificare a acestor carti in functie de epoca, in mod cronologic, din cartile pentru copii pe care le am in colectie. Si am si din cele postate de dv., dar nu pe toate, spre bucuria mea !

  2. Nu ați putut afla cine este ilustratorul cartii cu 20 000 leghe sub mari si AliBaba? E un stil realist, complex pe care nu il recunosc si nu l-am mai vazut…

Lasă un răspuns

