Books: Generations

După Toys: Generations am continuat, firesc, cu Books: cărțile copilăriei (mele) revizitate și alăturate cărților de azi ale copiilor. Cum generațiile ajung să se succeadă la intervale din ce în ce mai mari (de la 2 la 3 decenii), ne-am aștepta la diferențe uriașe între cărțile din anii ’80 ai vechiului mileniu și cele din anii ’10 ai mileniului actual (2017). Dar iată că nici valurile istoriei, nici gusturile noilor părinți, foști copii, nu pot face să dispară aventurile Lunei Betiluna și Dorei Minodora, pe care le-am regăsit cu uimire pe tarabele Editurii Paralela 45, la Bookfest-ul din finele acestei primăveri. Cărticelele cu ilustrații fermecătoare (realizate de autoarea Anamaria Smigelschi) au fost reeditate pe hârtie superioară celei de acum 30 de ani, dar într-un format mai mic. Ediția din 1983 cuprindea toate cele 3 povestiri într-o singură carte (Grădina, Gâz-album cu păsărele și Țara lui Pește Mămăligă-Prăpădește), cea nouă le-a separat.

Ediția veche (stânga) și cea nouă (dreapta)

Reîntâlnirea nesperată cu păpușile-umane din copilăria mea, care se rătăcesc în pădure și sunt sechestrate de insecte răutăcioase (rădașca, lăcusta) într-o scorbură, unde sunt puse să toace verdețuri, iar apoi sunt salvate de păsări prietenoase (privighetoarea, pițigoiul), s-a adăugat bucuriei cu care, de ceva timp, mă las (re-)absorbit în lumea poveștilor copilăriei, pe care le citesc, le recit sau le ascult împreună cu copiii mei.

Sus am așezat câteva din cărțile copilăriei de azi, inclusiv cărți de colorat și reviste. Să vedem și câteva din lumea copilăriei de ieri (anii ’80), defapt aceeași lume paralelă în care joaca, inocența și fericirea nu se sfârșesc niciodată.

20170614_072733b

 

20170614_072239 mic b

Iată și câteva exemplare din colecția mea de cărți pe teme istorice:

20170614_07160b1

În dreapta-sus: o carte în format mai mare, cu ilustrații superbe, a cărei copertă nu mai există (Peter Pan).

20170614_0735 5b1

 

20170614_0744 b41

 

Căutând prin cărțile mele vechi, am constatat că o parte din ele sunt și mai vechi, rămase din copilăria părinților mei, deci a 3-a generație (în ordine cronologică inversă). În stânga-sus: o minunată carte cu Basme de Vladimir Colin (anii ’50!), a cărei copertă cartonată nu a supraviețuit copilăriei mele decât pe jumătate…

20170614_070928 b

 

În 2011 i-am luat un interviu celebrei poete Ana Blandiana. Profitând de această rară întâlnire, am luat cu mine cartea de poezii pentru copii Alte întâmplări din grădina mea, featuring motanul Arpagic, frumos ilustrată de Doina Botez. Mi-era puțin jenă de halul în care fusese conservată cartea, lipită cu scotch din acela lat, bejuliu, și mâzgălită cu multă râvnă, dar i-am cerut poetei un autograf și dânsa mi l-a oferit cu multă amabilitate. Astfel, s-a alăturat dedicației de pe pagina anterioară, datată 1983 și semnată de Marina, cea care mi-a dăruit cartea când am împlinit 1 an (la Moț)!

 

Bonusul articolului din această lună: o surpiză din noua colecție de gumă (ciungă) Turbo, achiziționată de la o tarabă din parc. Aroma este satisfăcător de asemănătoare celei vechi, din anii ’90, a cărei savoare… deh, cu greu mai poate fi reconstituită.

 

 

Lasă un răspuns

